Guidet meditationer, yoga nidra og afspændinger | Padma yogaskole
863
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-863,ajax_fade,page_not_loaded,,mac,no_animation_on_touch,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-3.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

INDSPILNINGER

Her kan du finde et lille udvalg af guidet afspændinger og vejledte meditationer, til fri afbenyttelse.
Flere af afspændingerne og meditationsforløbene ligger tæt op af de processer, vi selv underviser i på yogakurserne. Du behøver dog ikke have gået her, for at kunne bruge dem eller få noget ud af dem.

Du kan afspille dem direkte i browseren eller download’e dem, så du altid har dem ved hånden.
Du download’er ved at højre klikke på ikonet og gemme filen.

AFSPÆNDING

I yogatraditionen findes der ikke deciderede afspændingsteknikker, men et væld af processer i Pratyahara. Pratyahara er en tilbagetrækning af opmærksomheden fra sanserne og den ydre verden, der opleves gennem sanserne, for istedet at rette opmærksomheden indad og bevidstgøre den indre verden. Det er denne indre bevidstgørelse, der fører dig tilbage til din naturlige tilstand, som er en afspændt tilstand.

Her finder du en simpel og kort vejledning i Shavasana, i at ligge død stille, samt længere og dyberevirkende indspilninger af Yoga Nidra.
Yoga Nidra er en virkelig effektiv dybdeafspænding, der bevidstgør, afspænder og healer krop, sind og sjæl. Den er oprindelig udtænkt og systematiseret af Swami Satyananda Saraswati og bygger på elementer af tantra, som Nyasa og Dharana, upanishaderne og ikke mindst en dybere forståelse af den menneskelige bevidsthed og de forskellige dimensioner af vores væsen.

Det særlige ved Yoga Nidra er at du aldrig bliver bedt om eller skal forsøge at slappe af. Ved blot at følge instruktionerne bringer Yoga Nidra dig tilbage til dig selv.

Det er mest behageligt at ligge på en tynd madras eller et par tæpper på gulvet, sørg for at tøjet ikke strammer og at du ikke vil blive forstyrret. Sæt mobilen på lydløs og giv dig selv mulighed for at være utilgængelig for en stund. Det er lettest at lave Shavasana og Yoga Nidra et stille sted med dæmpet lys eller helt i mørke. Tag et tæppe over dig så du ikke kommer til at fryse, for når kroppen spænder af vil kropstemperaturen falde, så sørg for at du kan holde varmen.
Vejledte afspændinger, shavasana og yoga nidra dybdeafspænding

SHAVASANA

SWAMI PRAGYAMURTI SARASWATI

YOGA NIDRA

ROBERT NILSSON

YOGA NIDRA

ALEX HAURAND

HVIL I VERDEN

ALEX HAURAND

HVIL I HVERDAGEN

ALEX HAURAND

DET LILLE HVIL

ALEX HAURAND

SE DE AKTUELLE KURSER

MEDITATION

Ligesom med afspændingerne, så sørg for at afsætte tid til meditaion, hvor du ikke behøver være på eller bliver forstyrret. Det er mest givende, hvis du ikke spiser lige inden. Desuden kan det være en hjælp at tage et bad inden, lave lidt fysiske hatha yoga stillinger eller Yoga Nidra, for at slippe nogle af de grovere spændinger og aftryk i bevidstheden.

Meditation kaldes for Dhyana på sanskrit og kan forstås som evnen til ubrudt koncentration eller at være bevidst om noget gennem længere tid. Man kan sige at koncentration (Dharana) leder op til meditation. Når man har trænet sin koncentrationsevne længe nok, glider man automatisk over i meditation og derfra til Samadhi – totalt opslugthed og samhørighed.

Grundlæggende findes der to typer af meditation. Koncentration og mindfulness, at samle opmærksomheden – at gøre sindet/bevidstheden fokuseret – eller at sprede opmærksomheden – at lade bevidstheden fyldes med alt.

Nogle meditationsteknikker lægger vægt på kun en af de to, men man får i længden mest ud af benytte begge. Meditationerne du finder her, falder ind i kategorien af mindfulness meditationer.

Guidet meditationer i åndedrætsmeditation, Antar Mauna og Indre Stilhed

OPLEVELSEN AF LYDLANDSKABET

ROBERT NILSSON

SAT CHID ANANDA

ROBERT NILSSON

ÅNDEDRÆTSMEDITATION

ALEX HAURAND

ANTAR MAUNA

ALEX HAURAND