Tarmskylnings diæten, råd efter Shankprakshalana | Padma yogaskole
351
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-351,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-3.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

DIÆTEN

En vigtig del af shankprakshalana og selve udrensningen, er den efterfølgende diæt. I ti dage spiser du simpel, neutral og letfordøjelig mad, en sattvisk kost, som er med til at stimulere den udrensning, som er sat i gang af selve tarmskylningen. Den balancerer stofskiftet, skærper sanserne og hjælper til med at opbygge en sund tarmflora igen. Diæten vil stabilisere dine madvaner og er en god hjælp til at bryde dårlige vaner. Det er ikke en slankekur, du kan spise så meget du vil, men overvægtige mennesker går ofte ned i vægt og vi har oplevet undervægtige, som har taget på.
Hvis du vil have den fulde effekt af tarmskylningen, skal du undgå kød, fisk og æg i yderligere 30 dage.

Det kan tage nogle dage efter selve tarmskylningen, inden du har afføring igen – det er helt normalt. Vil du stimulere fordøjelsen, kan du lægge hørfrø i vand natten over og spise det næsten morgen, f.eks. sammen med grød.

Efter diætperioden er det en god idé at starte langsomt med at spise “normalt” igen.

Tag de følgende råd, som retningslinier for hvordan du får mest ud af udrensningen – og det er en rigtig god idé at følge dem! At bryde diæten for tidligt kan give forskellige problemer, såsom smerter i maven, diarré, forstoppelse eller ildebefindende og at du ikke får den ønskede effekt af tarmskylningen.

Ring endelig til os, hvis der opstår komplikationer, eller du har flere spørgsmål.

DU KAN SPISE

KOGTE GRØNTSAGER – kartofler, gulerødder, kålrabi, pastinakker, jordskokker, søde kartofler, rødbeder, selleri, blomkål, broccoli, hvidkål, rødkål, kinakål, squash, aubergine, tomat, majs, grønne bønner, ærter, artiskokker, asparges, m.m.

DOG IKKE – hvidløg, løg, purløg og porrer, som er for stimulerende.

KOGTE KORNPRODUKTER – ris (råris, basmatiris, jasminris, parboiled ris, grødris, m.m.), pasta (uden æg), couscous, hirse, quinoa, bulgur, perlebyg og lignende.

BAGTE KORNPRODUKTER – brød og knækbrød (uden mælkeprodukter, æg og sukker) riskiks og lignende.

KOGTE LINSER OG BØNNER – røde, grønne og sorte (dupuy) linser, kikærter, mungbønner, azukibønner, soyabønner, black eye beans og lignende.

DERUDOVER KAN DU SPISE – vegetabilsk margarine, plante olie, tofu (fersk, ikke marineret), polenta, urteboullion, milde urtekryderrier i små mængder, urtesalt og salt i små mængder.

DU KAN DRIKKE – vand, mild urte te og vandet fra kogte grønsager.

DU SKAL UNDGÅ

ANIMALSKE PRODUKTER – kød, fisk, æg og mælkeprodukter (mælk, smør, ost, yogurt, o.l.).

STÆRKE KRYDDERIER – chili, peber, cayennepeber, ingefær, hvidløg, asafoetida, karry og lignende.

UNDGÅ DET SOM STIMULERER NERVESYSTEMET – kaffe, almindeligt sort te, grøn te, kakao, alkohol, tobak og andre stimulerende stoffer. Det giver nervesystemet et sikkert tiltrængt hvil, hvilket ofte opleves som mental klarhed.

UNDGÅ OGSÅ – eddike, konserveringsmidler, smags og tilsætningsstoffer.
Rå grønsager og frugt (gælder også juice).
Alle former for sukker og sødestoffer (honning, farin, sirup og kemiske sødestoffer).
Brug ikke konserveret mad, lav din mad af friske grønsager.
Undgå kosttilskud i alle former og ikke-livsvigtig medicin (tager du medicin, så konsulter din læge, inden du stopper med den).

FORSLAG OG TIPS TIL TILBEREDNING

MORGENMAD

Kan du lide grød, så vil du elske morgenmaden under diæten. Du kan spise alle former for grød, tilberedt på forskellige sorter gryn, som havre, hirse, boghvede, spelt, risflager, amaranth og lignende. Du kan alternativt købe en færdig grødblanding, men du skal nok regne med at fiske rosiner og andre tørret frugter ud af blandingen, vi kan anbefale Aurions forskellige produkter.

VARME MÅLTIDER

Diæten skal hovedsageligt baseres på kogte grønsager. Hertil kan du tilføje forskellige kornprodukter. Har du mulighed for det, er det optimalt med to varme måltider om dagen. For at få dækket dit proteinbehov kan du også spise; linser, bønner, tofu (hen imod slutningen) eller andre proteinholdige produkter. For at bevare grønsagernes næring og kraft er det bedst at dampkoge dem. Det gøres enten med en speciel gryde med huller i bunden eller en rist som du sætter ned i en anden gryde, hvor der er lidt vand i bunden, eller ved at kun dække de nederste par centimeter af grønsagerne med vand.
Grønsagerne skal hele diætperioden koges til de er møre. Det gælder også for kornprodukterne, linserne og bønnerne. Der må ikke være nogen hård kærne i midten af f.eks. risene.

Bønner købes tørrede, lægges i vand natten over (som regel mellem 10 – 12 timer). Når du skal koge bønnerne hælder du iblødsætningsvandet fra, hælder nyt vand over og lader det koge op. Skift vandet ud igen og lad det koge op. Skift evt. vandet en sidste gang og kog bønnerne til de er møre. At skifte vandet flere gange letter fordøjelsen og fjerner giftstoffer fra bønnerne. I sidste portion vand kan du tilføje fennikel, anis, sar (bønneurt) eller kommen. Disse urter letter fordøjelsen og mindsker produktionen af luft i tarmene yderligere (linser kan også med fordel tilsættes disse urter). Det kan tage op til flere timer i en almindelig gryde før bønnerne er helt møre (så de ”smelter” mellem tænderne). Salt forlænger kogetiden og bør derfor først tilsættes i slutningen af kogningen. Med en trykkoger kan kogetiden forkortes væsentligt. En trykkoger kan være en god investering både tidsmæssigt og økonomisk. Ris og grønsager kan også laves i en trykkoger (sammen eller hver for sig) ved at du koger op til tryk, lader det koge nogle få minutter, slukker for blusset og lader gryden stå med tryk på en halv times tid.

Efter et par dage kan du spise lidt brød til maden.

MADPAKKE

Har du ikke mulighed for at tilberede et ordentligt varmt måltid, kan du istedet spise brød, knækbrød og riskiks (helst kun knækbrød og usaltet riskiks de første dage) evt. med pålæg, men sørg for at få i hvert fald ét varmt hovedmåltid om dagen.

Det kan være en fordel at bage sit eget brød, så du er sikker på at det ikke indeholder mælkeprodukter, æg eller sukker. Bag eventuelt to store brød og læg det ene i køleskabet, så har du nok til hele diæten.

Som pålæg kan du bruge forskellige grønsager: kartofler, gulerødder og lignende. Vegetabilsk margarine eller planteolie kan bruges som fedtstof på brødet, hvis du har behov for det. Tahin (sesam pasta) blandet op med vand kan også bruges som pålæg, men ikke de første dage.

Har du mulighed for det, kan du også opvarme mad fra dagen før. Opvarmet mad har dog mistet meget af sin næring og kraft (prana), så det er selvfølgelig bedst at tilberede maden lige inden du spiser den.

Er der noget, du ikke kan få i supermarkederne (Irma og SuperBrugsen har dog meget), så kan det som regel fås i en velassorteret helsekostforretning.

VELBEKOMME